Τρίτη 14 Νοεμβρίου 2017

Ένα ταξίδι, γνώσεων, γνωριμίας , φιλίας και συνεργασίας

                  Ένα ταξίδι, γνώσεων, γνωριμίας , φιλίας και συνεργασίας      
Σε ένα κόσμο που αλλάζει συνεχώς , αλλάζει και η εκπαίδευση.  Yπάρχει  ανάγκη  για  νέες μεθόδους , νέα εργαλεία διδασκαλίας , προγράμματα ,  διαεπιστημονική "προσέγγιση"  των παιδιών με ή χωρίς ειδικές  εκπαιδευτικές ανάγκες. Η συνεκπαίδευση απαιτεί συνεργασία  με σκοπό τη δημιουργία ενός μαθησιακού περιβάλλοντος που να διευκολύνει τη μάθηση για όλους τους μαθητές αντιμετωπίζοντας την ιδιαίτερη εκπαιδευτική, κοινωνική, πολιτιστική απόκλιση αυτών.  Στην ενοποιημένη Ευρώπη η εκπαιδευτική διαδικασία  ορίζεται από  μια νέα δυναμική, ένα νέο πεδίο ιδεών και εφαρμογών  για τη  βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας της εκπαίδευσης και της κατάρτισης. Ένα σχέδιο κινητικότητας αποτελεί  στοχευμένη δράση  εκπαίδευσης και είναι προνομιακό πεδίο για την ανάπτυξη επαγγελματικών,  προσωπικών δεξιοτήτων και γνώσεων


Επιχειρήσαμε  να βγούμε σαν σχολείο «προς τα έξω»  Ξεκινώντας από το μικρό μας χώρο που είναι το 8ο  Νηπιαγωγείο Κατερίνης   σε μια περιοχή όχι ιδιαίτερα αναπτυγμένη  προσπαθήσαμε  να αποκτήσουμε το αίσθημα του «ανήκειν»  τόσο για τα παιδιά μας όσο και για μας.  To σχολείο μας   είναι 2/θέσιο Νηπιαγωγείο με λειτουργία Τμήματος Ένταξης      Το εγκεκριμένο σχέδιο  από τον κρατικό φορέα ΙΚΥ  στα πλαίσια του ευρύτερου ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ KA1, με θέμα «Αποκτώντας μέσα από το Νηπιαγωγείό το αίσθημα του «ανήκειν».» ,  ήταν η επιτόπια παρακολούθηση (job shadowing) σε δομές ειδικής αγωγής στη Γερμανία, στη περιοχή  του Αννόβερου  Η παρακολούθηση εν ώρα εργασίας βοηθά και τα δύο μέρη για να μάθουν και να ανταλλάξουν ιδέες. Βοηθά στη δικτύωση, τη διερεύνηση ευκαιριών, στην άμεση ανατροφοδότηση και συνεργασία. Οι  οργανισμοί υποδοχής  ήταν ο Gib  και  ο  Lebenshilfe , με δομές στην ευρύτερη περιοχή της πόλης του Αννόβερου  και Tσέλε αλλά και σε ολόκληρη τη γερμανική επικράτεια.    Είναι μη κερδοσκοπικοί Οργανισμοί  Κοινωνικής Ασφάλειας και Φροντίδας για άτομα με ειδικές ανάγκες   (Αυτισμός, Νοητική καθυστέρηση, κινητικά προβλήματα, προβλήματα λόγου κτλ) ή χωρίς,  καλύπτοντας μεγάλο ηλικιακό εύρος από την πρώιμη παρέμβαση μέχρι την ενήλικη ζωή.
 Στις μετακινήσεις μας συμμετείχαν  δύο εκπαιδευτικοί.  Η εκπ/κός τους τμήματος ένταξης Έλενα  Κιτσούλη και η εκπ/κός της τυπικής τάξης Σοφία Καρασανλή . Η δράση αφορούσε  στην Ειδική Αγωγή αλλά  η ιδιαιτερότητα μας  ως σχολείο συνεκπαίδευσης και  co-teaching  μας ώθησε στο να  αποφασίσουμε ως σύλλογος διδασκόντων στη επιλογή αυτή.
Μεταβήκαμε σε δομές του GiB  (“ Spunk” – Sonderpaedagogische kindergarten- Celle, Integrative KindertagesstaetteElfiede- Westphal”- Misburg, Heilpaedagogische kindertagesstaetteRegenbogen” –Anderten, ),   του Lebenshilfe (Forst Mecklenheide, Kontaktkindergarten Weberhaus, Kindergarten mit pae, Sonderaufgaben- Muehlenweg,) , Kita Ev-luth Hainholz και του  Autismus Zentrum Hannover ,    σε 4 ροές, διάρκειας δύο εβδομάδων η καθεμία  που αφορούν στην εκπαίδευση  και  συνεκπαίδευση παιδιών με ειδικές ανάγκες .  Εκεί   παρακολουθήσαμε  για το χρονικό διάστημα της δράσης  τη δουλειά των συναδέλφων μας. Γνωρίσαμε τα ίδια τα παιδιά  Ήταν για μας  μια πρωτόγνωρη εμπειρία  γιατί γνωρίσαμε  και είδαμε συναδέλφους με διαφορετική κουλτούρα, νοοτροπία  και ενδεχομένως διαφορετική θεώρηση και στάση ζωής, τον τρόπο παρέμβασης και διαχείρισης  της ομάδας τους. Μέσα από  την  άμεση και βιωματική παρατήρηση της τάξης αποκομίσαμε  πληροφορίες  της όλης  εκπαιδευτικής διαδικασίας. Έγινε  γνωριμία με το περιβάλλοντα χώρο , τη διαμόρφωση αυτού, τα εκπαιδευτικά υλικά,  τα εποπτικά και διδακτικά μέσα   ενημερωθήκαμε για τα προγράμματα σπουδών και για τη εξατομικευμένη παρέμβαση καθώς και για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν  οι ίδιοι ως εκπαιδευτικοί. Αποδείχθηκε μια σημαντική εμπειρία και πηγή επιπλέον γνώσεων  που μας έδωσε τη δυνατότητα να  αναβαθμίσουμε την παιδαγωγική μας κατάρτιση  με νέες ιδέες , μεθόδους, στρατηγικές και πρακτικές παρεμβάσεις.  Μέσα από τις  εμπειρίες και τις δεξιότητες που αποκόμισε το προσωπικό πιστεύουμε ότι θα λειτουργήσει ως «πολλαπλασιαστής» νέων  εκπαιδευτικών δεδομένων.  Με αυτόν τον τρόπο βιώσαμε το αίσθημα του «ανήκειν» σε μια οικογένεια  ανθρώπων που έχουν κατά βάση ίδιους  εκπαιδευτικούς στόχους .Βρήκαμε ανθρώπους, συναδέλφους , φίλους με  κοινούς στόχους για παραπέρα συνεργασία  με συνεχιζόμενη επαφή ,  μειώνοντας το αίσθημα της «μοναξιάς» , τη λογική της εσωστρέφειας, της επαγγελματικής εξουθένωσης και του φαινομένου Burn out.

















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου